Scoutdräkten

De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907.

Dagens scoutdräkt innehåller flera olika plagg för att man ska kunna bära det plagg man känner sig mest bekväm med. Där finns den traditionella scoutskjortan men också en piké-tröja och T-shirt med kort eller lång ärm. Plaggen finns i både barn- och vuxenstorlekar och för flera av plaggen kan man också välja mellan rak och insvängd modell.Till scoutdräkten hör också märken och halsduk. Vissa av märkena köper man. Övriga märken kommer man sedan få som en del av verksamheten i scouterna.

Kåren har en egen kårhalsduk och kårmärke som bara går att köpa via oss.

Beställningsblankett Scoutdräkt

Kåren skickar en gemensam beställning till scoutshoppen någon gång per termin. Om man inte vill vänta går det bra att beställa själv från scoutshop.se. (fraktfritt vid beställning över 500 kr). Där finns även andra kläder och prylar med scouttema att köpa. Vi är tacksamma om ni uppger ”Karlstads scoutkår” vid betalning eftersom kåren då får 5 % av summan i återbäring.

Märkesordning

Höger ärm

På höger ärm sitter märken för nationellt, världsförbund, EU samt arrangemang.

Framsidan

På framsidan sitter dels märken för Scouterna (broderat på), patrull och åldersgrupp, dels märken för förbunds-/sektionsmärke, förtjänstmärken och ledarutbildningsbevis.

Vänster ärm

På vänster ärm sitter lokala märken/scoutkår, regionala märken/distrikt, sjöscout, ställningstagande, deltagande, bevis och intresse samt individuella utmaningar.

Ladda ner

Om du vill se en större version av bilderna ovan eller vill skriva ut märkesplaceringen, ladda ner denna fil:

Märkesplacering

Våra märken

Vi har ett gemensamt märkessystem för Scouterna med kategorierna: tillhöra, deltagande, intresse och bevis. Efter ett genomfört projekt, en viss termin eller när scouterna har lärt sig något tillsammans fungerar ett märke eller någon annan symbol som ett minne. På det sättet är märket eller symbolen mycket mer än själva tygbiten.

Du kan läsa mer om  våra märken i foldern Märkbart